Direktlänk till inlägg 1 maj 2009

Valborg= Nisse lever farligt!

Av Wood Stock - 1 maj 2009 17:59

Nu är valborg över och denna lilla Nisse stinker rök och avslagen öl.

Jag är fortfarande i chock och alldeles darrig av skräck!
Det som planerades för att bli en lugn kväll, blev allt annat än lugn.

Jag är inte typen som tycker att fester är spännande och att se en brinnande brasa är mer otäckt än trevligt. Det är så mycket som kan gå fel när man är cirka decimetern hög och ska trängas tillsammans med ett par hundra skor som alla är tillräckligt stora för att jag ska kunna träna ryggsim i dem och om jag dessutom ska medverka vid en värmekälla som i mina ögon går att jämföra med vilken Everest som helst, är risken att jag blir pannkaksplatt än större. 

  

Men för att ta det från början så satt jag i gårkväll lugnt tillbakalutad i soffan, stirrade på en spännande film och gnagde njutningsfullt på en ostbåge som jag sparat sedan nyår, när telefonen störde min fridfulla ensamhet.

Det var TokFransson från granndiskbänken, på andra sidan väggen som ville ha med mig ut på fest.
Att kalla mig och tokFransson vänner är en grov överdrift, men han kan ha sina ljusa stunder och det är dessutom bra att känna honom när det är dags att storhandla. Det är nämligen så att Fransson är uppfinnare och även om vissa av projekten är allt annat än genialiska så har han tillgång till ett fordon och det är bra att kunna utnyttja när jag ska handla mycket.

Fransson hittade en övergiven rullskridsko som han släpade hem. Hans fru tyckte att det räckte med att dela sitt hem med honom, att även få en skridsko placerad i hallen var bara för mycket, men när hon väl insåg vad hennes gubbe tänkte göra med den hjulförsedda dojan gick hennes mungipor plötsligt ända upp till öronen och hennes semester planer är numera väldigt många. Fransson installerade en motor på skridskons häl, klippte ut ett runt hål framme i tårna där han limmade fast ett förstoringsglas och en skruvkork blev perfekt till ratt.

TokFransson är den enda i kvarteret som är ägare till en egen husbil. 

Även om hastigheten går att få hög, så är backarna roligaste att åka i, där gäller det verkligen att hålla i luvan  :)

För att återgå till gårdagen, så ringde alltså TokFransson och berättade att det i grannhuset hade ordnats en valborgs brasa för oss småttingar. Jag var väll inte så sugen på att knata iväg till den elden, med eftersom TokFransson skulle ta rullskridskon, så lyckades han övertala mig att följa med. Fort som sjutton svidade jag om till min bästa kostym och hittade en prinskorv i frysen som jag tänkte grilla över glöden senare på kvällen. Med prinskorven under armen lämnade jag min lya via bakdörren. Mellan mig och TokFransson är det kanske inte mer än 40 centimeter, så det går ganska fort att komma dit. Han var redan färdigklädd när jag anlände och tyckte att vi skulle börja kvällen med en liten nubbe innan vi fortsatte till brasan.

Kan man dela en droppe sprit? Det har jag funderat på länge, men ännu inte funnit något svar på den frågan.

En droppe är kanske inte så mycket att hälla i kroppen men om man tänker på min vikt, så är en droppe i det mesta laget och det var ungefär vad som krävdes för att min värld inte längre skulle vara helt stilla.  

Mer än något rund under fötterna och med ett väldigt glatt humör anlände vi till det oplanerade Majbålet. Trots att det var i det närmaste oplanerat så hade ryktet spridit sig och det hade hunnit samlats en hel del småfolk, när vi parkerade skridskon under tulpanerna i rabatten och knatade de sista decimetrarna fram till bålet. Förutom ett par små incidenter så följde ett par timmar av skratt, sång, korvgrillning och småprat.

Eftersom jag är relativt nyinflyttad i området, så var det trevligt att träffa och lära känna sina grannar under festliga former. Det som var mindre kuligt var att när det var som trevligast kom det oinbjudna gäster smygande. En gäst i form av ett svartvitt skarpklösande monster. Inte min hyresvärds monster, utan en för alla okänd katt, som troligen även den ville fira valborg med en läcker måltid i form av smånissar.

Paniken var ett faktum och kaoset totalt när fyra stora tassar plötsligt stod mitt i festen och X-antal nissar rusade runt som mer eller mindre huvudlösa hönor i försök att undfly faran i form av en hårboll med svans.

Jag satte fart mot rullskridskon och hade TokFransson hack i häl som omtänksamt nog i villervallan hade snubblat över min prinskorv och rask beslutat sig för att ta med den i flykten. Väl i tryggheten upptäckte vi att fordonet fått agera gömställe åt flera och i garderoben vid motorn hittade vi tre hysteriska tjejer. Snäll som jag var lät jag dem vara ifred och stängde åter garderobsdörren.

TokFransson startade motorn och försiktigt för att inte väcka uppmärksamhet rullade vi ut från rabatten. Monster har dock mycket bra hörsel och innan vi riktigt fattade vad som hände så var katt och råtta leken i full gång.

Med fara för vårt eget liv körde vi på den asfalterade gården och efter oss hade vi en av hunger i det närmaste galen katt som gjorde sitt bästa att fånga oss. Kallsvetten  forsade nedför min panna av skräck när jag i backspegeln såg det belåtna leendet som kattskrället hade på läpparna.

Han viste lika väl som vi att det bara var en tidsfråga innan vi skulle bli kattmat…

 

Hoppsan! Det ringer på dörren! Fortsätter med bloggen om en stund.

 

Tjingeling!      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wood Stock - 16 juli 2009 16:13

Ryktet säger att min hyresvärdinna planerar en kupp! Okej ryktet är väll fel att säga eftersom det var jag som tjuvlyssnade vid ett telefonsamtal. Hur som haver, så planerar hon att återta sin blogg och kasta ut mig genom att ändra lösenord så jag in...

Av Wood Stock - 4 juni 2009 23:27

Hej hopp i lingonskogen! Efter lite kortare tid än en evighet så är jag tillbaka. Det har varit stressiga dagar på denna front, jag har nämligen varit ute och köpt nya möbler. Det är så att min hyresvärdinna haft sin mor på besök och då passade kvin...

Av Wood Stock - 16 maj 2009 10:35

Efter en lite längre tid än en evighet så kan jag nu meddela alla mina fans att Nisse är tillbaka i den lugna staden med livet i behåll bör tilläggas (hehehe) Försvann förra fredagen ut på landet för att njuta av våren och vistelsen blev lite längre...

Av Wood Stock - 8 maj 2009 16:24

Fredag, fredag, FREEEDAGGGGGGG!!!   :D Om någon har missat det så startar helgen i dag. Och i stället för att vara hemma och stirra på en lömsk hårboll så ska denna tomte dra ut på landet och studera den spirande grönskan. Det påstås vara bra för sj...

Av Wood Stock - 5 maj 2009 23:16

Jaha, då var det dags att skriva igen! Vi får se om jag kommer på något att berätta, annars blir det som vanligt en massa svammel från denna tomte.   Hela dagen har jag knatat runt och lekt spion. Den lilla grisen är utkastad men inte bortkastad och...

Presentation

Omröstning

Tycker ni att jag (Nisse) ska skaffa en egen blogg, när min hyresvärd upptäcker att jag för stunden använder hennes blogg?
 Självklart ska Nisse ha en egen blogg.
 Nisse bör inte komma i närheten av en dator.
 Orkar inte bry mig
 Nissar existerar inte.
 Kunde bry mig mera
 Gäspar av trisstes över att läsa om Nisses liv.
 Vem tusan är Nisse?
 En blogg!!! Nisse förtjänar en egen hemsida!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards